Tekst og bilde: Charles Lervik-Kristensen
Forestill deg et
gutterom som aldri blir forlatt. Hver ny dag starter på dette rommet, og hver
ny natt innledes her. Tiden i mellom tilbringes også her. Her inntas alle
måltider, alene. Her soves det, alene. Her leves livet, alene.
Søppelhaugene rundt i rommet vokser og mor og far
neglisjeres. All kommunikasjon med omverden skjer ved hjelp av sosiale nettverk
og andre digitale kommunikasjonsformer.
I Japan kalles denne tilstanden for hikikomori. Begrepet har
blitt brukt om mennesker, særlig unge gutter, som trekker seg inn i seg selv og
fornekter enhver form for kontakt med omverden for perioder lenger enn seks
måneder. Tidligere har en relatert denne tilstanden til store kollektive kriser
som finanskrisen, og da spesielt i forhold til utdanningsvalg.
Psykiatrisk sykepleier ved Sandviken sykehus i Bergen, Anne
Synnøve Samdal Thommasen viser til forskning som antyder at digitale spill og
sosiale nettverk ofte er den verden disse ungdommene lever i. Gutter som
gradvis dras inn i en kunstig spillverden og som gir blaffen i utdanning og
venner.
Foreløpig er det ikke avdekket hikikomori i stor grad i
Norge, men Thommasen viser til at de har hatt pasienter som har hatt store
psykiske og sosiale problem som følge av usunn bruk av digitale spill. Enkelte
pasienter har hatt problem med å skille den virkelige verden fra den virtuelle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar