Slutt på innføringsbok og fyllepenn

En helt vanlig norsktime ver Tranevågen ungdomsskole
Tekst og bilde: Rannveig Vindenes

Elevene på Tranevågen ungdomsskole leverer ikke håndskrevne innleveringer, de bruker bærbare datamaskiner oppgaven skrives og leverer dem digitalt på læringsplattformen til skolen.

Det er norsktime på Tranevågen ungdomsskole, 10 klasse har fått i oppgave å skrive en artikkel. Du ser ikke en eneste elev med skrivebok eller blyant i hånden. Alle de 30 elevene har hver sin bærbare datamaskin.

Datamaskinen brukes ikke bare som skrivebok, de må hente oppgaven som ligger på læringsplattformen, starte skriveprosessen og selvsagt høre på musikk mens de jobber. ”Jeg jobber bedre dersom jeg har musikk på øret”, sier flere av elevene.

”Dette er en helt vanlig situasjon i en norsktime der elevene skal jobbe med skrivarbeid”, sier læreren mens hun beveger seg rundt i klasserommet for å veilede og hjelpe dersom noen har behov for det.

Elevene har fått 3 uker på seg til å skrive denne artikkelen. De blir selvsagt ikke ferdig i løpet av denne timen, så arbeidet må lagres og være mulig å hente opp igjen hjemme. Til det har de læringsplattformen hvor de kan laste opp arbeid de gjør på skolen slik at de kan hente det for å gjøre det ferdig. Når den så er ferdig leverer de den digitalt på læringsplattformen..

”Jeg har sluttet å rette med rød blyant”, sier læreren. ”Nå retter jeg alt digitalt, legger kommentarer og det rettede dokumentet ut på læringsplattformen slik at elevene har mulighet til å hente det for å se hva som bør gjøres bedre en annen gang”.

Elevene kunne aldri tenke seg å måtte skrive artikkelen for hånd i en innføringsbok. Dette er hverdagen, de bruker datamaskinen til å gjøre skrivearbeid som en for ikke mindre enn 10 år siden ville brukt fyllepenn og innføringsbok.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar