SMART Board - Veien til den digitale skolen?



Her vises hvordan man kan arbeide med brøk ved bruk Smart Board. På grunn av den berøringsfølsomme flaten kan man dra brøken på plass bare ved å bruke fingrene. 

Tekst og bilde: Margit Eline Skytterholm

Flere og flere skoler tar i bruk SMART Board på veien mot å innfri kravene til læreplanen om å være digital i alle fag. I januar 2010 var SMART Board installert i over 16.000 norske klasserom.

Alt i ett

SMART Board er en interaktiv tavle med berøringsfølsom flate som binder datamaskin og projektor sammen til én interaktiv enhet. Alene erstatter den prosjektlerret, tavle, overhead, flippover og kartverk. Fingeren din fungerer som mus, og du trenger bare å ta på tavlen for å velge menyer og ikoner. Man kan også bruke digitale penner til å skrive på den, og med svamp kan du hviske ut som om det var en vanlig tavle.

Unngå lettvinte løsninger

Hallgeir Sør-Reime har stått i front for at alle 
klasserom ved Langenes skole har fått Smart Board. Foto: DKLavisen

Langenes skole i Søgne kommune er den første skolen i kommunen med full dekning i alle klasserom, der kartstativ og krittavle er byttet ut med en hvite elektroniske tavler. Å være digital i alle fag innebærer mer enn at det står en linje i læreboken om at man skal søke informasjon på nett. 

Mange læreverk tilbyr denne enkle løsningen, men Hallgeir Sør-Reime, IKT-veileder ved Langenes skole, mener at dette krever en del utstyr. Skolen har i løpet av de siste året fått SMART Board i alle klasserom, og er bevisst på at de digitale hjelpemidlene skal være forankret fra og med første klasse. Bakgrunnen for dette er at han mener at SMART Board er et verktøy som vil med på å drive utviklingen når det gjelder bruk av digitale verktøy i skolen, og dersom man ikke har utstyr tilgjengelig, kan man bare glemme at utvikling vil skje.

 
Bruken krever ikke høy kompetanse
Smart Board har et vidt brukerområde, og det krever ikke at alle lærere har høy IT-kompetanse for å ta i bruk hjelpemiddelet. Man har muligheten til å starte i det små med å vise filmer fra for eksempel YouTube, og etter hvert ta i bruk de mange ressursene som er på nett. Programmet Notebook er det eneste som vil kreve både interesse og mer jobbing fra lærerens side.


-       Hvilke holdninger ble innføringen av SMART Board møtt med?

Da alle kartstativ ble demontert og de hvite tavlene overtok noe av plassen til krittavlene ble det nok noe sukking i krokene, men etter hvert som de elektroniske tavlene har fått innpass i undervisningen, erfarer Sør-Reime at flere og flere har innsett nødvendigheten i å ta i bruk disse hjelpemidlene. De digitale verktøyene krever endringer i lærerrollen. Lærerrollen er fremdeles svært viktig i forhold til elevenes læringsutbytte, men de digitale hjelpemidlene fungerer som hjelpemidler i den forstand at lærere kan gjøre jobben sin enda bedre enn tidligere.

På de norske nettsidene til SMART Board kan man lese at bruken fører til økt motivasjon, engasjement og læringsutbytte. Sør-Reime sier at dette ikke er enkelt å måle, men ser absolutt at det er enklere å samle elevenes oppmerksomhet, samtidig som man har muligheten til å variere undervisningen på flere måter og dermed treffe flere læringstyper.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar