Her vises hvordan man kan
arbeide med brøk ved bruk Smart Board. På grunn av den berøringsfølsomme flaten
kan man dra brøken på plass bare ved å bruke fingrene.
|
Tekst og bilde: Margit Eline Skytterholm
Flere og flere skoler
tar i bruk SMART Board på veien mot å innfri kravene til læreplanen om å være
digital i alle fag. I januar 2010 var SMART Board installert i over 16.000
norske klasserom.
Alt i ett
SMART Board er en interaktiv tavle med berøringsfølsom flate
som binder datamaskin og projektor sammen til én interaktiv enhet. Alene
erstatter den prosjektlerret, tavle, overhead, flippover og kartverk. Fingeren
din fungerer som mus, og du trenger bare å ta på tavlen for å velge menyer og
ikoner. Man kan også bruke digitale penner til å skrive på den, og med svamp
kan du hviske ut som om det var en vanlig tavle.
Unngå
lettvinte løsninger
Hallgeir Sør-Reime har stått i front for at alle
klasserom ved Langenes skole har fått Smart Board. Foto:
DKLavisen
|
Langenes skole i Søgne kommune er
den første skolen i kommunen med full dekning i alle klasserom, der kartstativ
og krittavle er byttet ut med en hvite elektroniske tavler. Å være digital i
alle fag innebærer mer enn at det står en linje i læreboken om at man skal søke
informasjon på nett.
Mange læreverk tilbyr denne enkle løsningen, men Hallgeir
Sør-Reime, IKT-veileder ved Langenes skole, mener at dette krever en del
utstyr. Skolen har i løpet av de siste året fått SMART Board i alle klasserom,
og er bevisst på at de digitale hjelpemidlene skal være forankret fra og med
første klasse. Bakgrunnen for dette er at han mener at SMART Board er et
verktøy som vil med på å drive utviklingen når det gjelder bruk av digitale
verktøy i skolen, og dersom man ikke har utstyr tilgjengelig, kan man bare
glemme at utvikling vil skje.
Bruken krever ikke
høy kompetanse
Smart Board har et vidt brukerområde, og det krever ikke at
alle lærere har høy IT-kompetanse for å ta i bruk hjelpemiddelet. Man har
muligheten til å starte i det små med å vise filmer fra for eksempel YouTube,
og etter hvert ta i bruk de mange ressursene som er på nett. Programmet
Notebook er det eneste som vil kreve både interesse og mer jobbing fra lærerens
side.
-
Hvilke holdninger ble innføringen av SMART Board
møtt med?
Da alle kartstativ ble demontert og de hvite tavlene overtok
noe av plassen til krittavlene ble det nok noe sukking i krokene, men etter
hvert som de elektroniske tavlene har fått innpass i undervisningen, erfarer
Sør-Reime at flere og flere har innsett nødvendigheten i å ta i bruk disse
hjelpemidlene. De digitale verktøyene krever endringer i lærerrollen. Lærerrollen
er fremdeles svært viktig i forhold til elevenes læringsutbytte, men de
digitale hjelpemidlene fungerer som hjelpemidler i den forstand at lærere kan
gjøre jobben sin enda bedre enn tidligere.
På de norske nettsidene til SMART Board kan man lese at
bruken fører til økt motivasjon, engasjement og læringsutbytte. Sør-Reime sier
at dette ikke er enkelt å måle, men ser absolutt at det er enklere å samle
elevenes oppmerksomhet, samtidig som man har muligheten til å variere
undervisningen på flere måter og dermed treffe flere læringstyper.
Les mer: [smartskole.no][smartboard.no]
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar